تور کربلا

تور کربلا هوایی

تور کربلا

تور کربلا هوایی

تور کربلا هوایی

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

18 ماه اول زندگی کودک

18 ماه اول زندگی کودک: 18 ماه اول زندگی کودک

 

18 ماه اول زندگی کودک

18 ماه اول زندگی کودک

 

 

 

1. تولد راحت و ساده و خوب

چون میدونیم کودک بزرگترین اسیب رو از فاجعه تولد میتونه ببینه و اگر اکسیژن در

هنگام تولد به مغزش نرسه باعث از بین رفتن میلیونها سلول مغزی در مغزش خواهد

شد.

 

2.زندگی بدون درد و رنج

کودک در 18 ماه اول نباید با درد و رنج و زندگی کنه لذا هر کوشش و تلاشی بکنید تا

فرزندتون این دوران رو در لذت و آرامش زندگی کنه لذا مساله های گوش درد و دل

درد و گرما و سرما و آسیبهای دیگه به شدت به بچه ها در این دوران آسیب میزنه.

 

3.نوازش کودک

موضوع نوازش و محبت بصورت دائمی: نوازش برای کودک انسانی موضوع لذت

نیست بلکه موضوع مرگ و زندگی است کودک بدون نوازش حتی میتونه بمیره و مثل

اکسیژن به نوازش و محبت شما نیاز داره.

 

4. موضوع یکدستی و یکنواختی

 

یعنی فقط و فقط یک نفر و اون هم مادر از کودک مواظبت و مراقبت کنه نه اینکه مثلا

مادر بره سرکار و کودک دست چند نفر بیفته یا دست پرستار بیفته لذا این یکدستی و

یکنواختی تا اونجاست که حتی اگر پدر قرار هست کاری کنه باید عین عین همون کار

مادر رو تکرار کنه و همه چیز باید برای کودک ثابت و یکنواخت باشه مثل اداب تغذیه و

خواب و نظافت و بازی و …در این دوران کودک احتیاجی به تنوع نداره افرادی که در

زندگی کودک هستند نباید در این دوران از زندگی او خارج بشوند و بصورت کلی همه

چیز باید ثابت و یکنواخت باشه.

 

5. مساله تحریک و برانگیختگی

 

نمیشه کودک رو به بهانه اینکه ساکته یک گوشه رها کرد… باید مرتب با کج و راست

کردن و بازی کردن و صدا رو کم و زیاد کردن و شکلک دراوردن و غیره همیشه

همیشه همیشه زمانی که کودک بیدار است او را تحریک و برانگیخته کرد تا بتونه

میلیونها کانکشن و ارتباط بین سلولهای مغزیشو بوجود بیاره.

 

6.نیازهای کودک

 

نیازهای کودکتونو در این دوران بلافاصله بلافاصله بلافاصله براورده کنید ، به

مجردی که شیر خواست بهش شیر بدین ، به مجردی که اغوش شما رو نیاز داشت

بغلش کنید و به محض اینکه خواست از اغوشتون بره بیرون ، طبق میل او عمل کنید .

بطور کلی هیچ چیزی قرار نیست به کودک در این دوران تحمیل بشه و دنیای کودک از

ان اوست و اون هست که باید تصمیم بگیره چطور دلش میخواد زندگی کنه.

 

7.عشق و محبت

عشق و محبت و دوستی در خانه وجود داشته باشه یعنی در ان خانه هیچ کس قدرت

نداره و کسی دستور نمیده و فرماندهی نمیکنه و پدر و مادر با هیچ کس هیچ دشمنی

ندارند و عصبانی نمیشوند.

 

8.آغوش مادر

 مساله آغوش مادر و شیر دادن تا حداقل 8 ماهگی به کودک اگر این 8 قاعده رو

رعایت کنید کودک شما در بزرگسالی خودش 8 آسیب زیر رو نمیبینه 1-شکاک بودن

2-مضطرب بودن3-بی قرار بودن 4-ناامیدی 5-بدبین بودن6-منفی بودن7-داشتن

حالت ویرانگری و نداشتن پشتکار 8-اعتماد به نفس منفی

 

منبع :سایکولوجی نی نی وبلاگ

 

مطالب مفید:

پسرم مرا کتک می زند

بهانه گیری کودک هنگام خرید

چگونه با دزدی کودکان برخورد کنیم

تو از نسل قبلی نمی فهمی

دلایل کتک کاری در کودکان

18ماه اول زندگی کودک

نکاتی مهم برای تربیت پسربچه ها

  • ساسان احمدی
  • ۰
  • ۰

اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان چرا مهم است ؟ اعتماد به نفس چیست ؟ چگونه  اعتماد به نفس فرزندانمان را افزایش دهیم ؟ چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم ؟ راه های افزایش اعتماد به نفس چیست ؟

سوالات بالا برای بسیاری از ما کاملا آشنا می باشد حتی گاهی واقعا نیاز داشته ایم و داریم تا بتوانیم راهکارهای افزایش  اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان را بشناسیم تا بتوانیم به بالابردن اعتماد به نفس فرزندمان کمک کنیم .

والدین گرامی اگر شما هم از اعتماد به نفس پایین کودک و یا نوجوان تان در رنج هستید می توانید با ما در این مطلب که با هدف کمک به والدین برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان می باشد تهیه شده است همراه باشید .

تمام ما انسان ها حتی اگر تحصیلات مشاوره روانشناسی و روانپزشکی نداشته باشیم به تجربه فهمیده ایم که انسانهایی که داراری اعتماد به نفس بالا دارند در زندگی شخصی و اجتماعی موفق تر بوده و هستند.

لذا دوست داریم فرزندانمان نیز از اعتماد به نفس بالا برخوردار باشند پس به خاطر خودتان و فرزندتان با ما همراه شوید.

چگونه  اعتماد به نفس فرزندان را بالا ببرم ؟

گام اول دوست داشتن فرزند

گام اول کمی برایتان شاید سبک و حتی احمقانه جلوه کند ! چرا که با خودتان شاید می گویید مسلم است که من بچه ام را دوست دارم ، به خاطر فرزندانم هست که دائما کار می کنم ، آشپزی می کنم ، مراقب تکالیف درسی شان هستم ، اصلا دوست داشتن والدین چه ربطی به اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان دارد و …

این نظر شماست ! آیا واقعا بچه هایتان هم همین نظر را دارند ؟ شاید باورتان نشود که در دبیرستان های مقطع اول و دوم متوسطه (خدا بگم چکارشون کنه که اسم راهنمایی رو ورداشتن و بجاش مقطع اول متوسطه گذاشتن ) بارها و بارها دانش آموزانی رو دیده ام که فکر می کردند پدر و مادرشون به اونها توجهی ندارند و دوستشون هم ندارند !

منظور از دوست داشتن فرزند یعنی اینکه کاری کنیم و جوری رفتار کنیم که کاملا به اصطلاح بچه ها تابلو باشه که دوستشون داریم. مثلا کاملا علنی به زبان فارسی یا زبان مادری ، رودررو ، زل بزنید به چشمهای بچه تون و به هش بگید چقدر دوستش دارید.

نکته بعدی اینکه اصلا به سن و سال بچه هم کاری نداشته باشید متاسفانه بچه های کوچک تر چون بامزه تر هستند بیشتر از محبت ظاهری ما برخوردار می شوند و بچه های نوجوان دختر و پسر کمتر .

چرا دوست داشتن فرزند روی اعتماد به نفس کودکان تاثیر دارد ؟

کودکی که متوجه دوست داشتن پدر و مادرش نمی شود . با خودش می گوید من حتما موجود بی ارزشی هستم که حتی پدر و مادرم هم مرا دوست ندارند ؟ در نتیجه کودک می خواهد بفهمد چرا برخی کودکان دیگر دوست داشته می شوند و او نه ؟ برای پیدا کردن جواب کودک ناخودآگاه به ویژگی های مثبت دیگر بچه ها و ویژگی های منفی خودش جلب می شود و … بلاخره نتیجه می گیرد که دیگران بهتر از او هستند و او ارزشی ندارد . در اینجاست که عزت نفس کودک لکه دار می شود و اعتماد به نفسش را از دست می دهد.

گام دوم تقویت عزت نفس در کودکان و نوجوانان

عزت نفس چیست ؟

عزت نفس یعنی انسان احساس ارزشمندی داشته باشد . به عبارتی اگر ما خودمان را ضعیف ، بی چاره ، بدبخت ، بی عرضه ، بی ارزش و … بپنداریم ، به معنای عزت نفس پایین می باشد. و اگر خود را انسانی موفق ، بالیاقت ، توانا ، دوست داشتنی ، ارزشمند و … تلقی کنیم از عزت نفس بالا برخورداریم.

در مورد کودکان نیز باید بدانیم که یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان  ، تقویت و افزایش عزت نفس در آنان می باشد.

پس برای بالابردن اعتماد به نفس می توانیم عزت نفس کودک را افزایش دهیم با دادن امنیت ، ایجاد حس ارزشمندی، برجسته کردن خصوصیات مثبت و از همه مهمتر برای عزت نفس کودک دوست داشتن او توسط والدین

باید توجه داشته باشیم که با بزرگتر شدن کودک مولفه های دیگری مانند : عملکرد او در مدرسه ، معلمان ، دوستان و همسالان ، مهارت های زندگی ، نشانه های بلوغ ، وضعیت جسمی و روانی و … نیز در عزت نفس و اعتماد به نفس کودک و نوجوان موثر می باشند.

گام سوم احترام به فرزند

یکی از راهکارهای افزایش  اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان احترام گذاشتن به فرزندان می باشد یعنی این نکته را از ذهن خارج کنیم که بچه من هست هر طور که دلم بخواهد باید با آن رفتار و برخورد کنم .

پدر و مادر باید سعی کنند تا به فرزندشان به عنوان یک انسان نگاه کنند یعنی انسانی مستقل ، کامل . یا به عبارتی بتوانیم در رفتار با فرزندمان همانگونه که خداوند بنای خلقت را گذاشته نگاه کنیم یعنی طوری با فرزندمان رفتار و صحبت کنیم که به معنای واقعی اشرف مخلوقات می باشد.

گام چهارم تقویت مهارت گوش دادن 

خیلی از مواقع ما به حرف کسی گوش می دهیم که برایش احترام قائل هستیم. مثل استاد و یا یک دوست خوب . پس اگر ما نیز برای بچه هایمان احترام قائل هستیم حتما باید بتوانیم به درستی به پای حرف های آنها بنشینیم و بگذاریم تا کامل و بدون نگرانی با ما صحبت کنند.

 

گام پنجم صحبت کردن با فرزندان 

به دور و بر خود نگاهی بیاندازید ببینید که در زندگی شما دوست دارید با چه کسانی هم صحبت شوید با آدم های لاابالی و بی ارزش یا با آدم های ارزشمند . مسلما همه ما دوست داریم با کسانی هم کلام شویم که برایشان ارزش و احترام قائل هستیم .

دقیقا به خاطر همین موضوع است که وقتی ما بیشتر و بیشتر با فرزندمان درباره مسائل مختلف صحبت می کنیم فرزندمان احساس می کند که موجودی ارزشمند می باشد که پدر و مادرش با او صحبت می کنند.

البته یادمان باشد که در گفتگو با کودکان و مخصوصا نوجوانان رعایت انصاف را داشته باشیم فقط خودمان صحبت نکنیم ! وقتی که داریم با فرزندمان حرف می زنیم حواسمان فقط به او باشد نه به هم زدن دیگ آش یا تلویزیون و موبایل !

گام ششم برای بچه ها وقت اختصاصی بگذاریم

این قسمت واقعا در زندگی امروز خیلی سخت است . ما فکر می کنیم که تمام زندگی مان بچه ها هستند و برای آنها تلاش می کنیم اما در عمل این است که اگر بچه ها مهم هستند در روز چقدر برایشان وقت می گذاریم .

این سوال مهمیه حتما جواب بدید !

چرا باید بقال سر کوچه شناخت بیشتری از بچه ما داشته باشد تا خود ما که پدر و مادرش هستیم !

گام هفتم اعتماد به فرزندان :

وقتی که در کارها و تصمیم گیری ها به فرزندانمان اعتماد می کنیم . به طبع آنها با خود چنین خواهند گفت که پدر و مادرم به من اعتماد دارند پس یعنی من می توانم کارهایم را به درستی انجام دهم ، من مهم و ارزشمند هستم ، من می توانم.

این احساس ارزشمندی همان عزت نفس و من می توانم همان اعتماد به نفسی است که ما می خواستیم در فرزنمان پرورش بدهیم. پس جواب سوال : چگونه اعتماد به نفس فرزندم را بالا ببرم ؟ را در عمل دریافت کرده ایم قبل از اینکه بپرسیم.

گام هشتم استفاده از استعداد فرزندان

اگر بتوانیم استعداد و علاقه کودک و نوجوان خود را در یک رشته هنری و یا ورزشی بارور سازیم . آنگاه پیشرفت فرزند ما در آن رشته هنری یا ورزشی می تواند اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان را تا حد مطلوبی بالا ببرد.

البته باید توجه کنیم که برخی از افراد به دلیل اعتماد به نفس کاذب فکر می کنند می توانند در چندین رشته ورزشی یا هنری باهم به موفقیت برسند که این مورد نیز در دراز مدت باعث شکست و خدشه دار شدن اعتماد بنفس می شود.

گام نهم استقلال فرزندان

شاید باور نکنید که به عنوان مشاور تحصیلی در مدارس ، دانش آموزان سال هشتم و نهمی را دیده ام که بند کتانی شان را مادرانشان می بستند . مادرانی را دیده ام که هر کجا فرزند نوجوانشان می رفت آنها هم با فرزندشان می رفتند ( هر چند که این حالت افراط گونه تربیت کودک و نوجوان می باشد . اما برای روشن شدن مفهوم بیان شد ) .

خوب سوال اینجاست که شما فکر می کنید نوجوان و جوانی که تا این حد در اشغال والدین می باشد از خود استقلال دارد ؟ کسی که استقلال ندارد مگر می شود که اعتماد به نفس داشته باشد ! کسی که تا نوجوانی نمی تواند بند کفش خود را ببندد می تواند اعتماد به نفس داشته باشد ؟

موقعی فرزند ما از رشد اعتماد به نفس کافی برخوردار است که عزت نفس لازم را داشته باشد . موقعی کسی احساس ارزشمندی می کند که با تمام وجود دریابد می تواند کارها و امورات زندگی خود را با طور کامل انجام دهد یعنی استقلال داشته باشد. نه کسی که کارهای روزمره زندگی اش را نمی تواند انجام دهد .

براستی یکی از راه های تقویت اعتماد به نفس در کودکان استفاده از موقعیت های عادی و روزمره زندگی است . مانند خرید کردن ، به تنهایی کلاس رفتن ، غذا درست کردن ، کمک به پدر و مادر در امور مختلف ، به جای پدر یا مادر بودن کاری را انجام دادن ، مسئولیت خواهر یا برادر کوچکتر را پذیرفتن و … (صد البته بند کتانی بستن !).

در چهارچوب مشخصی به آنها آزادی و استقلال عمل بدهیم : وقتی برای کسی ارزش و احترام قائل هستیم . نظرات و رفتار و کردارش را تا جایی که منجر به ضرر و زیانی به خودش و یا دیگران نشود قبول می کنیم.

گام دهم ممنوعیت ها !

روش های افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان زمانی مفید می باشند که یادمان باشد برخی کارها برای والدین ممنوع می باشد.

اگر شما واقعا می خواهید که فرزندتان از عزت نفس بالا و اعتماد به نفس بالا برخوردار باشد حتما باید برخی کارها را بر خود حرام کنید مانند :

  • سرکوفت زدن به فرزندان
  • مقایسه کردن کودکان با سایر کودکان
  • تنبیه کردن جسمی و روحی
  • سرزنش کردن
  • تحقیر کردن
  • فحش و ناسزا دادن
  • پرهیز از دادن القاب و صفات ناپسند به فرزندان مانند : بی عرضه ، دست و پا چلفتی ، خنگ ، چلمن ، احمق و …

نویسنده حسن رامشینی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق –  اعتماد به نفس در کودکان

  • ساسان احمدی
  • ۰
  • ۰

رفتارهای نامناسب کودک

رفتارهای نامناسب کودک بدون دلیل نمی باشد. برخی از مواقع به خاطر اقتضای سن کودک می باشد. در تربیت کودک باید متوجه باشیم که رفتارهای نامناسب کودک با برخورد درست و منطقی می توانند اصلاح گردند.

 

فرزندپروری امری مداوم و لحظه به لحظه می باشد.

 

تغییر رفتارهای نامناسب کودک

تغییر رفتارهای نامناسب کودک

 

از طرفی قبول رفتارهای نامناسب کودک به بهانه این که ، بچه است دیگه ، بزرگ می‌شود خوب می‌شود ، اقتضای سنّش است و … کار درستی نیست و موجب پایدار شدن رفتارهای نامناسب کودک می گردد.

دلیلی برای پذیرش رفتارهای نامناسب کودک و یا انتظار آن‌ها را داشتن، وجود ندارد. فکر نکنید که کاری نمی‌توانید انجام دهید. این اشتباهی است که غالباً صورت می‌گیرد.

ما به عنوان والدین که بیشترین تاثیر را در تربیت کودکمان داریم باید رفتار کودک را درک کنیم و کمک کنیم با تأثیر مثبتی که می‌گذاریم، آن رفتار تصحیح شود.

متأسفانه، نادیده انگاری و چشم بر هم گذاشتن در مقابل رفتار کودک، کار آسانی است امّا باید بدانیم که با این کار، آن رفتارها ادامه می‌یابد و در بسیاری موارد بدتر و شدیدتر هم می‌گردد.

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟

هدف و دلیل رفتار نامناسب کودک را تعیین کنید


نوعاً چهار دلیل برای رفتارهای نامناسب کودک وجود دارد:

  • توجه
  • انتقام
  • قدرت
  • نمایش ناتوانی

توجه: هنگامی که کودک نتواند توجه شما را به خود جلب کند، غالباً به انجام رفتارهایی می‌پردازد تا جلب توجه کند.

انتقام: هنگامی که کودک به دلیلی حس کند که او را دوست ندارند، برای جلب توجّه به انتقام جویی می‌پردازد. هنگامی که کودک به دیگران و یا احساسات آن‌ها آسیب می‌رساند حس می‌کند که آدم مهمی است.

قدرت: این گونه کودکان نیاز دارند که «رئیس» باشند. آن‌ها فقط هنگامی احساس قدرت می‌کنند که رئیس باشند. تلاش برای کسب قدرت در این شرایط افزایش می‌یابد.

نمایش ناتوانی: این گونه کودکان معمولاً دارای سطح کمی اعتماد به نفس هستند و چون فکر می‌کنند کاری از دستشان ساخته نیست، در مقابل سختی‌ها زود تسلیم می‌شوند. آن‌ها غالباً حس این که کاری را با موفقیت انجام دهند ندارند.

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

پس از آن که هدف و منظور از رفتار نامناسب کودک را تشخیص دادید، حال می‌توانید نسبت به تغییر آن اقدام کنید. به طور خلاصه، چیزهایی که باید به منظور تغییر رفتارهای نامناسب کودک به خاطر داشته باشید به قرار زیرند:

  • همیشه با کودکانتان رفتار احترام‌آمیز داشته باشید. در نهایت، رفتار احترام آمیز شما، احترام متقابل به همراه خواهد داشت. همیشه رفتاری که دوست دارید از آن‌ها ببینید را خودتان انجام دهید.
  • کودکتان را تشویق کنید که اعتماد به نفسش را تقویت کند. به او القاء کنید که دوستش دارید و به رفتارهای مناسبش توجه نشان دهید.
  • هرگز خود را درگیر قدرت‌نمایی‌های او نکنید. از عصبانی شدن خودداری کنید و تلافی نکنید.
  • باور کنید که تمام رفتارهای نامناسب کودک ، ریشه در نیاز به توجه دارند.

منبع و ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

 

“Understand Inappropriate Behavior”, Sue Watson,
http://specialed.about.com

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

  • ساسان احمدی