تور کربلا

تور کربلا هوایی

تور کربلا

تور کربلا هوایی

تور کربلا هوایی

  • ۰
  • ۰

رشد و پرورش اجتماعی


رشد اجتماعی کودک، بستگی مستقیمی با درک وی از اجتماع و رابطه حاکم بر آن دارد. اولین رفتار اجتماعی عمده در کودکان، لبخند است که در 2 و 3 ماهگی ظاهر می‌شود. بعضی از کودکان به هر چهره‌ای لبخند می‌زنند. لبخند اجتماعی امری است مربوط به رشد و بسیار با اهمیت می‌باشد، زیرا موجب می‌شود که روابط متقابلی بین کودک و بزرگسالان ایجاد شده و پیوند عاطفی مستحکم ‌تر شود. در اوایل تولد، کودک نسبت به بسیاری از مسائل از قبیل قیافه اخمو و خنده آور، تهدید، لحن صدا و... بی تفاوت می‌باشد، ولی با بیشتر شدن سن از (4 ماهگی به بعد) وی نسبت به این عوامل عکس العمل نشان می‌دهد و نسبت به کسانی که احتیاجات اولیه وی را برطرف می‌کنند، توجه بیشتری معطوف می‌دارد.

والدین بایستی زمینه را برای ورود کودک به زندگی اجتماعی، با تربیت صحیح فراهم کنند. و به او بیاموزند که به تدریج توقعات خود را کم کند؛ نسبت به آداب و رسوم و مقررات اجتماعی احترام بگذارد، نحوه ی شرکت در مجامع را بیاموزد، فهم مسئولیتهای اجتماعی و بسیاری موارد دیگر.

در سال‌های اولیه زندگی، کودک به خاطر پیروی به صورتی تقلیدی از والدین و اطرافیان، مسئولیت بسیار سنگینی، بر دوش والدین و اطرافیان می‌گذارد، آن‌ها می‌توانند از طریق آموزش مستقیم و غیرمستقیم، زمینه‌های مناسبی را برای فعالیت‌های اجتماعی کودک در آینده و حال را فراهم کنند. البته عوامل متعدد دیگری در رشد اجتماعی کودک نقش دارند که بعضی از آنها به پیش از تولد مربوط و برخی دیگر به پس از تولد برمی گردد. یکی از مسائل مهمی که بایستی در کودک پرورش داده شود، اخلاقیات می‌باشد، زیرا با پرورش اخلاقی فضایل و خصایص انسانی، مانند، شجاعت، تهور، امانت داری، حقیقت دوستی و حقیقت طلبی و... در کودک ایجاد می‌شود و پرورش می‌یابد.

کودک در سنین اولیه زندگی-مخصوصاً از دو سالگی به بعد- متوجه می‌شود که با دیگران فرق دارد و خود را مجزا از اشیاء و اشخاص احساس می‌کند و کنجکاو می‌شود و به کاوش و کشف می‌پردازد. در این زمان، مادر نقش بسیار مؤثری در وی دارد؛ چنانچه مادری به هر علتی، مانع فعالیت‌های کنجکاوانه کودک شود و کودک را از یادگیری‌های اساسی مهمی محروم کند، موجب بروز عواقب بس وخیمی در زندگی آتی کودک خواهد شد، اما اگر مادر و اطرافیان اجازه دهند که کودک به کنجکاوی خویش ادامه دهد و به فعالیت و جنب و جوش بپردازد، کودک به مرور می‌آموزد کنجکاوی، خلاقیت و نوآوری، مورد پذیرش و تشویق دیگران است و همین برداشت کودک، باعث تطبیق پذیری وی و همین طور موفقیتش در آینده می‌شود.
  • ۹۸/۰۴/۰۶
  • ساسان احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی